Food is essential to life - therefore, make it good

Sunde planteolier – gyldne dråber

Sunde planteolier – gyldne dråber

Gyldne dråber – de sunde planteolier

Frøens, frugtens, kernernes og nøddernes kraft bevares i de skånsomt koldpressede naturlige vegetabilske olier og indholdet af flerumættede fedtsyrer har en positiv indvirkning på hjerte-kar-systemet. De er essentielle, dvs. kroppen kan ikke selv producere dem og derfor skal de tilføjes med kosten. I modsætning til andre fedtarter (mættede fedtsyrer for eksempel) bliver de essentielle fedtsyrer brugt til andet end energi.

Solsikke, oliven, raps, hør, græskarkerner, mandel, avocado, tidsel, valnødder… Planteolier har i årtusinder været fast bestanddel af kosten og ritualer i forskellige kulturer. I den indiske Ayurveda anses disse værdifulde olier som en vigtig ingrediens med helbredende egenskaber. Dog er det kun de olier der er udvundet med skånsomme og blide metoder, der er fyldt med de gode indholdsstoffer.

Olier har en historisk plads i madlavningen verden over. Skånsomt udvundet fra forskellige råvarer har disse olier været en kostbar berigelse af kosten.

I dag er madolie et industrifremstillet masseprodukt, der bruges i stor stil til at stege ting og sager i samt til dressing til salater og fremstillingen af andre industrifremstillede fødevarer. Prisen for dette masseproducerede raffinerede produkt er selvfølgelig kvaliteten.  Det kan ikke længere være en hemmelighed, at langt de fleste værdifulde indholdsstoffer går tabt i processen.

Olier indeholder indholdsstoffer, der er uundværlige i en sund kost. Enkelt umættede fedtsyrer og flere umættede fedtsyrer spiller i denne sammenhæng en stor rolle. Der findes to forskellige typer Omega-3 og Omega-6 fedtsyrer. Den vigtigste omega-6 fedtsyre hedder linolsyre og forekommer i valnøddeolie, hvedekim- og tidselolie.  Omega-3 fedtsyrer forekommer naturligt i hør-, raps-, nødde- og chiaolie.

Begge typer fedtsyrer har en positiv indvirkning på hjerte-kar-systemet samt er med til at lindre kroniske betændelsestilstande i kroppen.

Du kan læse mere om omega 3 fedtsyrer her.

For at bevare de værdifulde indholdsstoffer i olien skal der en skånsom udvindingsproces til. Industrielt fremstillede olier bliver som regel kemisk ekstraheret og bagefter raffineret, en proces hvor de sunde indholdsstoffer for det meste går tabt. Den bedste og mest skånsomme udvinding af olie fra nødder og frø er presning – gerne koldpresset.

Brug din planteolie med omtanke

Jeg vil anbefale at bruge en almindelig industrifremstillet planteolie til stegning/bagning, da opvarmning alligevel nedbryder de gode indholdsstoffer. Raffinerede planteolier har generelt et højt rygepunkt, dvs. de kan tåle at blive varmet op til høje temperaturer. Rapsolie og olivenolie tåler bedst at blive varmet op.

Koldpressede og ikkeraffinerede planteolier er bedst til dressinger og salater. Her får du simpelthen alle de gode indholdsstoffer med. Dog skal du være opmærksom på, at disse planteolier har en høj pris og en intensiv smag. De skal derfor bruges sparsommelig, så smagen ikke bliver alt for dominerende.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *